Omenatarha

Omenatarha

tiistai 7. toukokuuta 2019

Etäsuunnittelua

Sunnuntaina ennen lähtöä Kanttorilasta kiersin vielä kameran kanssa pitkin pihaa, koskapa lumipeite oli suurelta osin hävinnyt. Sillä kertaa en kuitenkaan ottanut kukkakuvia, vaan laajempia panoraamoja pitkin kasvimaata ja uusittavia perennapenkkejä. Halusin saada itselleni muistin tukea voidakseni paremmin suunnitella tämän kevään ja kesän kylvöjä ja istutuksia myös täältä työkortteerista käsin. Sieppasin mukaani myös puutarhakansioni, jolla on tuollainen suureellinen nimi, mutta jonka sisältö koostuu osin multaisista muistiinpanopapereista. Luetteloita kumppanuuskasveista ja kylvöajoista, kasvimaan pohjapiirroksia eri vuosilta ja perennapenkkiin kaaviokuvat, joista osa on Millanin aikanaan minulle tekemiä. Ne ovat olleet minulle suurena apuna.

Muutama viikko sitten mies teki ison urakan, kun haki minulle multakuorman, satasella 60 säkkiä puutarhamultaa ahdettuna autoon ja peräkärryyn, 35 säkkiä oli kuulemma pikkuautossa sisällä, koska kärryn kantavuus ei olisi kestänyt edes puolia säkeistä. Olen vähän mittaillut ja laskeskellut säkkien riittävyyttä kahdelle isolle ja yhdelle pienemmälle perennapenkin uusimisprojektille. Onneksi viime syksynä ostettuja säkkejäkin on vielä jäljellä. Muutaman säkin veimme hätäavuksi myös Millanille.  Minulla on sellainen suunnitelma, että siirrän nykyistä perhospenkkiä etäämmälle kasvimaasta, jotta voin laajentaa viljelyksiäni ainakin lännen suuntaan. Perhospenkki vaatii joka tapauksessa uudelleen rakentamista, koska sitä oli kaivurilla sorkittu joka reunalta. Sen takia minulla on useita perennakylvöksiä kokeilussa. Toki nyt ensimmäisenä kesänä kylvän tahi istutan aika tavalla myös yksivuotisia kukkia penkin uuteen multaan. Penkin reunustaminen ja pohjustaminen mietinnässä, miten ja milloin. Ja täytyisikö uusi multa jotenkin rajata erilleen myös vanhasta penkistä, jonka uusiin sitten ”kakkosvaiheessa”. Näinä muutamana kevään viikonloppuna, kun jotain on voinut jo puutarhassakin tehdä, olen joutunut priorisoimaan kiireellisyyden mukaan enkä ole ryhtynyt esimerkiksi jatkamaan syksyllä aloittamaani perennapenkin tiilireunusta kasvihuoneen vierellä.

Kiireellisin on kasvimaa. Ruoka on tärkein! Jotain olen jo kylvänytkin: härkäpapua, porkkanaa, persiljaa, sipulia ja ensimmäisiä salaatteja. Tänä kesänä aion kylvää runsaasti punajuurta ja myös avomaan kurkkua enemmän kuin viime vuonna. Sen sijaan palsternakkaa en kylvänyt syksyllä, jotta olisi enemmän tilaa sellaisille lajeille, joita enemmän syödään. Palsternakka on kyllä kaikin puolin helppo, sitä ei vaivaa tuholaisetkaan, mutta sitä on minulla jonkin verran kuivattuna, niin jospa yksi talvi pärjättäisiin vähemmällä palsternakalla.
Aion kokeilla istuttaa muutaman mukulasellerin kasvihuoneeseen tomaattien juurelle. Viime kesänä kasvihuoneessa oli jo ruotiselleriä. Sellereiden lisäksi samettikukka ja basilika sopivat tomaatin kaveriksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti