Omenatarha

Omenatarha

lauantai 24. kesäkuuta 2017

Kuusen tainten istutusta ja hieman eksotiikkaa

Minulla on ollut yhä muutamia kuusentaimia ruukuissa ympäri tonttia odottamassa istuttamista. Viime vuonna istuttelin jo kaupunkikodin tontin reunalle joitakin pikkutaimia jatkamaan aiempaa pienten kuusten muodostamaa aidannetta. Silloin ajattelin, että loput taimet haluaisin istuttaa ensi eli tänä vuonna, Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden kunniaksi. Enhän minä nuukapeukalo raaskinut ostaa virallisia 4H: taimia juhlavuoden muistolaattoineen, kun omillekin taimille oli paikat hakusessa.
Tänään sitten, juhannuspäivänä 24.6. 2017 istutin kuusi kuusta. Ensin raivasin niille tilaa Kanttorilan itäseinän tuntumassa kasvavien vanhojen kuusten juurelta. Kuusiaidassa oli parissa kohtaa pystyyn kuolleita katkaistuja rungonpätkiä, jotka lähtivät riuhtaisemalla irti. Sen verran tuli hiki metsänraivauksessa, että ensin lähti takki, sitten vielä päällyspaita ja tuulipuvun housut (joiden alla minulla oli verkkarit ja legginsit). Mutta vihdoin sain äntihin. Kyllä Suomen lipun päiväkin on oiva ajankohta istuttaa muistokuusia. Näitä epävirallisia. Vielä kuitenkin kahteen purkkiin jäi taimia, ja lisäksi navetan takana on parissa mättäässä lisää. Ehkä niille löytyy paikka länsipuolen kuusiadasta.

Sitten sitä eksotiikkaa. Pieni pohjustus. Minulla on kaupunkikodissa vain yksi iso altakasteluruukullinen huonekasveja (apostolinmiekka, jukkapalmu ja kultaköynnös). Loput toin Kanttorilaan viimeistään silloin, kun asetuimme tänne vuorotteluvapaavuodeksi. Olin aina välillä tökännyt kyseiseen ruukkuun myös jotain siemeniä kokeiluluontoisesti, esimerkiksi paprikaa tänä keväänä. Suureksi yllätyksekseni ja ilokseni löysin tänä keväänä sieltä verson, jonka päättelin olevan mango, jonka siemenen olin multaan piilottanut. Mietin ennen kesäloman alkua, tohdinko jättää mangon kastelutta kesäksi ja päätin ottaa sen varmuuden vuoksi mukaamme. Mutta kun yritin tonkia versoa ylös, se katkesi. Olin itselleni vihainen moisesta tyhmyydestä. Mutta tänään minulle tarjoutui mahdollisuus korjata vahinkoni, kun mies oli ostanut mangon ja teki siitä meille jälkiruuan. Minä sain tuoreen siemenen haltuuni ja istutin sen samantien, omaan ruukkuunsa. Mullan sekaan laitoin vielä vähän juurrutusjauhetta. Nyt sitten vain odotellaan vuoden verran.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti