Omenatarha

Omenatarha

sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Nimipäivänä

Tällä kertaa Kanttorilaan ajaessamme minä olin se, joka olin huonolla hapella tai heikoilla kantimilla. Olin valvonut edellisyön vatsavaivoissa kärvistellen, niin maksoin univelkaa torkkumalla ensin automatkan ajan ja sitten vielä Kanttorilan sohvalla. Sen aikaa mies ehti muun muassa leikata melkein koko nurmikon - kerättyään ensin kärryllistä pudokkaita.
No, mikäs hätä tässä, anoin jo yhden viikon palkatonta vapaata ensi viikon jälkeen voidaksemme puuhastella Kanttorilan rauhassa, kaikessa rauhassa.
Kävimme illalla saunassa ja olin jo ennen kymmentä petissä. Ja uni tuli nopeasti huolimatta kaikesta päivän mittaan tekemästäni univajeen paikkauksesta. Aamulla heräsin sitten kuudelta kahvin keittoon ja sudokuja ratkomaan. Seitsemän maissa ulkolämpömittari näytti neljää plusastetta. Olin illalla sytyttänyt kahvihuoneeseen kynttilän palamaan ja kytkenyt termostaattilämmittimen päälle. Kun aamulla kävin raottamassa kasvihuoneen ovea, niin termostaatti hurahti heti pyörimään. Oli ilmeisen kylmä edelleen. Sama viritelmä täksi yöksi. Kesäkukkiakin kanniskelemaan kuistille sillä oletuksella, että talon seinien tuntumassa olisi lämpöisempää. Saatanpa niistä pari lisää kantaa sisään asti ennen kuin huomenna taas jätämme Kanttorilan hetkeksi oman onnensa nojaan. Haluan yrittää talvettaa kaikki pelargonit ja suurimman osan keijunmekoista ja ahkeraliisoista. Muratin ja yhden kutakin pelargoniväriä olen tuonut sisälle jo aiemmin.
Kävimme tänään taas Millanin luona ja viipyminen pidempään. Viimeksi käydessämme vain nopea piipahdus, kun mies oli silloin kovassa yskässä. Tänään hän oli täysissä ruumiin voimissa, kun testasi uutta  moottorisahaansa Millanin kuormalavoihin. Minä sain mukaani koteihin viemisiksi valkokukkaista kuunliljaa, palloesikon taimia ja sysikurjenmiekkaa.
En olisi muistanut aivan äkkiä, että mulla oli nimipäivä, ellei Millan olisi aamulla lähettänyt onnitteluviestiä. Palattuamme kaupan kautta mies innostui tekemään tiramisua, ja sitten löysin vielä roppakaupalla fb-onnitteluita. Mukava nimpparipäivä. Mukavaa olla taas terveen kirjoissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti